Haber

Bülent Kuşoğlu, ‘Yeniden Yapılanma’ Önerisini Eleştirdi: “2023’ten Beri 10 Kanun, 6 Uzatma Çıktı. Kimse Borcunu Ödemiyor”

CHP Genel Başkan Yardımcısı Bülent Kuşoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda; AKP’nin 2003’ten bu yana 10 vergi yapılandırması ve af kanunu ile mühlet uzatımına ilişkin 6 kanun çıkardığını belirterek, “Geçen SGK’da 16 milyon kişi ve iş yeri vardı, bu sefer 3 milyon 277 bin işyeri ve borçlar ödendi. Kuruma giren 14 milyon sigortalı yeniden yapılandırılacak.Yani önceden 16 milyondu şimdi 18 milyona çıktı.Hiç kimse borcunu ödemiyor.İş yeri sayısına baktığımızda sigortalı sayısına baktığımızda, Vergi borcu olanların maliyesini biz kapatalım. Bu kanun Maliye Bakanlığı’nın işi. Onu bitiriyor” dedi.

AKP’nin Vergi ve Borçların Yeniden Yapılandırılmasına Yönelik Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşmeleri sürüyor. Teklifin tamamı hakkında konuşan CHP Genel Başkan Yardımcısı Bülent Kuşoğlu, şunları söyledi:

“VERGİ DEVLET HÜKÜMÜNÜ İLGİLİ BİR KONUDUR, ÇOK ÖNEMLİ BİR KONUDUR”

“Vergi, devlet egemenliği ile ilgili bir meseledir, çok önemli bir meseledir; devletin bekası ve devlet egemenliği ile ilgilidir. Bu konu 2003 yılından bu yana 16 defa gündeme geldi, 16 defa kanunlaştı ve 10 kanun çıktı. .Bu kanunların 6 tanesi ihya ile ilgili, Uzatma ile ilgili.Bunun çok önemli bir maliyeti olacak.Vatandaş da istiyor ama bizim düşünmemiz gereken devlete,devlet kurumlarına ve devlet egemenliğine verdiği zarar,bizim yapmamız gereken bu tarafı birlikte düşünün.

O kadar kanun teklifi var, o kadar kanun çıktı ki; ne işe yaradılar Yani bunları yaptık ve bu yirmi yılda 10 kanun çıktı, 6 kanun uzatıldı; peki tüm bunların sonucu ne oldu? Yani bunların sonucunda finansın, SGK’nın ve kamunun alacakları azaldı mı? Geçen sefer 401 milyardı, bir buçuk yılda 401 milyar 521 milyara çıktı, azalmadı. O zaman bunun halka, maliyeye, vergiye ne faydası var? Bunun ne kadarı gerçekten vergi? Faydası yok, arttırır, eksiltmez.

“BU YASA MALİYE BAKANLIĞINI SONUYOR”

Geçen sefer konu SGK’da 16 milyon kişi ve işyeri varken bu sefer 3 milyon 277 bin işyeri ve kuruma olan 14 milyon sigortalı borcu yeniden yapılandırılacak. Yani eskiden 16 milyondu şimdi 18 milyona çıktı. Kimse borcunu ödemiyor. İşyeri sayısının prestijine, sigortalının prestijine, vergi borcu olanın prestijine baktığımızda maliyeyi kapatabiliriz. Bu kanunla Maliye Bakanlığı sona erer.

Şimdiye kadar bu yapılandırmalarda bölgesel durum nedir? Hangi bölgelerin hangi illerden daha fazla alacağı var, hangi iller vergisini ödüyor, hangi iller ödemiyor, hangi iller ödememeyi alışkanlık haline getirmiş, bu nasıl sektörel? Şubelerin prestijiyle onları da tanımalıyız. Hangi departmanlar borç ödemiyor, hangi departmanlar sorun yaşıyor? Ekonomiyi bu rakamlarla öğreneceğiz ve ona göre bu kanunu çıkaracağız. Bilmeniz gereken rakamlar bunlar. Maliye Bakanlığının vergi toplama işlevi yoksa devlet yoktur. Devleti yıktık, bu tespiti yapmamız lazım.

“ÖZEL KÖPRÜ KAVŞAKLARI VE YOL KAVŞAKLARININ BORÇLARI BU KALEMİN İÇİNE DAHİL OLMALIDIR”

EYT sonrası SGK’nın 2023 bütçesine göre hazineden alması gereken yardım 582 milyar lira. Bu elbette iyimser bir rakam, 1 trilyona ulaşacak. EYT’den sonra bu daha da artacak. Onlar hakkında ne yapılıyor? Onlar hakkında hiçbir bilgi yok. Bunlar hiç düşünülmeden, devletin geleceği düşünülmeden yapılan düzenlemelerdir. ‘2 bin lira veriliyor’ dediniz. Hangi yıla ait olursa olsun orijinali ve aksesuarları ile birlikte 2 bin lira hesaplanıyor. Yani kiminin 100 lirasını affediyoruz, kiminin 1500 lirasını affediyoruz, bu eşitsizlik meselesi. 2 bin liradan vazgeçme sebebi muhtemelen takip etmenin maliyetinin daha yüksek olması. Yani 2 bin lirayı takip etmek için yaptığınız iş, harcama, bildirim vs. miktarı fazla olduğu için vazgeçiliyor, bu da adaletsizlik yaratıyor.

Bu kanunun çıkarılma sebebi seçim öncesi vatandaşın yükünü azaltmak ama mesela en çok şikayet edilen ve çile çeken bahislerden biri de köprü geçiş borçlarıdır. Özellikle özel sektörün KÖİ projeleri kapsamında yapılan yol ve köprülerde kamyoncuların çok değerli borçları var. Yani tırın bedeli kadar borcu olanlar var, bunlar karşılanmıyor, bunlar da dikkate alınmalı. Tıpkı KKM’de olduğu gibi özel bankalar mudilerine para veriyor, hazine tarafından ödeniyor, Merkez Bankası tarafından karşılanıyor, buna bu şekilde itiraz edemezsiniz, onların da ödenmesi gerekiyor. Yani af çıkarıyorsak, amaç bu tür borçları hafifletmekse vatandaşın borçlarının da silinmesi lazım. Yani özel köprü geçişleri ve yol geçişlerinin borçları da bu kapsama dahil edilmelidir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu